Chips, pizza, hamburgers, friet: allemaal lekker, makkelijk en vaak ook goedkoop. Jammer genoeg zijn dit ook wat van de meest ongezonde maaltijden die je kan eten. Natuurlijk is het makkelijk om te zeggen hiermee te stoppen, maar waar ga je dat missend deel van je leven mee vullen? Niks om je zorgen over te maken! Hier zijn drie junkfoodsoorten met enkele suggesties om ze uit je leven te gooien.

Frisdrank

We zullen maar beginnen bij de moeilijkste boosdoeners. Het is bijna automatisch om wanneer je dorst hebt te grijpen naar frisdrank. Een typisch antwoord hier is water, maar ik snap ook wel dat dat voor velen wat te… saai is. Daarom dat er veel alternatieven zijn zoals Crystal Clear of natuurlijke fruitsappen. Crystal Clear is water met een smaakje: in de richting van frisdrank maar (bijna) zo gezond als water!

Je hebt misschien snel de neiging om voor “light”, “diet” of “zero” versies van je favoriete frisdrank te gaan. Hoewel ze beter zijn dan de normale versies is “gezond” misschien wat hoog gegrepen. Beter om voor wat anders te gaan dus. Je kunt ook heel eenvoudig zelf een fruitsap maken of koud water in de koelkast zetten met wat citroenschijfjes, munt, komkommer of aardbeien.

Fruit smoothies zijn gezond, maar ze bevatten ook veel calorieën omdat ze suiker bevatten. Drink daarom zeker niet heel de dag smoothies. Wat je wel kunt doen is een fruit smoothie met groente aanlengen of  ¾ water en ¼ vers fruit, zo krijg je genoeg water binnen en heeft het de frisse en zoete smaak van fruit.

Pizza

Of het nu uit je diepvries, koelkast of van Domino’s komt, pizza is over het algemeen niet echt goed voor je. Het zit onder andere vol vet en koolhydraten. Ook zijn de porties door de jaren heen een stuk groter geworden. Hoewel het op eerste zicht misschien moeilijk lijkt om te vervangen, bestaan er meerdere manieren om de pizza-ervaring te krijgen zonder daadwerkelijk pizza te eten.

Een optie is om de pizzabodem te vervangen met grote tortilla’s. Ze zijn kleiner en bevatten minder koolhydraten. Het makkelijkst is om ze open te laten, een beetje salsasaus of tomatenpuree, kaas en de rest van je toppings toe te voegen en dan in de oven te doen. Maak het af met verse rucola voor bonus gezondheidspunten! Verder kan je ook voor gezondere pizza’s kiezen. Pak een keer een veggie pizza in plaats van je Meat Lover’s pizza en misschien ontdek je wel je nieuwe favoriete smaak.

Wat ook een mogelijkheid is, is om de bodem van groente te maken. Denk aan een bloemkool bodem, spinazie bodem of bieten bodem. Het voordeel is meteen dat ze koolhydraatarm zijn, ze passen dus perfect in het koolhydraatarme dieet!