Websites over een gezonde levensstijl

Als je zo op internet, Instagram, Twitter en Facebook rondkijkt, lijkt het wel alsof diëten voor vrouwen uit is. Was het vroeger calorieën tellen wat de klok sloeg en werd het boekje van de Weight Watchers er op na geslagen om te kijken hoeveel punten een krentenbol is, nu word je overal geconfronteerd met mensen die selfies maken in de sportschool, op Facebook een foto delen van hun hardloopresultaten of trots een filmpje op Instagram zetten waarbij te zien is hoe ze druk in de weer zijn met gewichten. Met daarbij vaak de uitspraak ‘Strong is the new skinny’.

Dus bewegen lijkt tegenwoordig de manier te zijn om het lichaam van je dromen te krijgen. Hier zit natuurlijk wat in. Want alleen letten op wat je eet werkt niet als je niet beweegt. We weten allemaal dat bewegen gezond is voor je lichaam. Maar letten op wat je eet blijft natuurlijk belangrijk. En dat zie je ook terug op social media. Want vaak worden deze foto’s van sportieve prestaties gecombineerd met foto’s van gezonde maaltijden, waarbij alles wel superfood lijkt te zijn. Van granaatappelpitjes tot quinoa en van havermout tot avocado. Iedereen die met een gezonde levensstijl bezig is, lijkt ook te weten wat gezond is.

Websites over meer bewegen en gezond eten zijn dan ook overal te vinden. Ben je hierin geïnteresseerd en wil je er meer over weten? We zetten een paar websites over een healthy lifestyle voor je op een rijtje.

Base Body Babes
www.basebodybabes.com

Twee zussen uit Australië die allebei werken als personal trainer. Hun website is vooral gericht op fitness.

Amanda Bisk
www.amandabisk.com
Deze voormalig polsstokhoogspringster is nadat ze gestopt is als professioneel atleet een blog begonnen over gezond eten en beweging.

Annemerel
www.annemerel.nl
Annemerel heeft één passie, en dat is hardlopen. Op haar blog deelt ze alles rondom hardlopen, vertelt ze over de wedstrijden die ze loopt en deelt ze regelmatig gezonde recepten.

Daisy – I Love Health
www.Ilovehealth.nl
Daisy schrijft op I Love Health over hardlopen, yoga, reizen en gezonde voeding. Ook heeft ze een boek uitgebracht over dezelfde onderwerpen.

Rens Kroes
www.renskroes.com
Rens Kroes is inmiddels bijna net zo beroemd als Doutzen (ja, ze is de zus van). Ze werkt als health coach en je vindt op haar website veel informatie over eten en bewegen. En veel recepten met powerfood.

De Groene Meisjes
www.degroenemeisjes.nl
Als je geïnteresseerd bent in veganistisch eten, ben je bij de Groene Meisjes aan het juiste adres. Jamie en Merel laten je zien hoe je op een leuke en hippe manier je leven groener kan maken.

Door |maart 6th, 2016|Advies|Reacties staat uit voor Websites over een gezonde levensstijl|

Tips voor gezond afslanken

Diëten is iets waar heel veel mensen mee bezig zijn. Het is ook nodig, uit cijfers blijkt immers dat een groeiend percentage mensen lijdt aan overgewicht. Maar niet iedereen weet hoe ze gewicht kunnen verliezen op een gezonde manier en met resultaten die blijvend zijn. Daarom gaan we je hieronder een aantal tips geven om gezond af te slanken.

Crashdiëten werken niet

Een eerste belangrijke tip is alvast deze: geloof niet in de wonderdiëten die je beloven om wekelijks kilo’s te verliezen door extreem weinig calorieën in te nemen. Deze zogenaamde crashdiëten houden niet enkel grote risico’s in voor je gezondheid, ze blijken volgens wetenschappelijke studies ook geen blijvende effecten te hebben. Met andere woorden het gewicht dat je snel verliest zal je ook even snel er weer bijwinnen zodra je stopt met diëten.

Om blijvende resultaten te bereiken is het belangrijk dat je grondige wijzigingen aanbrengt in je levensstijl, zowel wat voeding als wat lichaamsbeweging betreft. En deze wijzigingen breng je best stap per stap in de praktijk en niet te radicaal.

Zo is het bijvoorbeeld geen goed idee om na jaren niet gesport te hebben plots heel erg intensief te gaan trainen. Ook je calorie-inname terugbrengen met meer dan 1000 calorieën per dag in één keer is niet enkel moeilijk vol te houden maar kan er bovendien voor zorgen dat je lichaam een soort jojo wordt waar periodes van snel gewichtsverlies worden afgewisseld met periodes waarin je even snel terug bijkomt.

crash dieet is niet verstandig!

Geleidelijk veranderingen aanbrengen

Erg kleine veranderingen in je dieet kunnen op lange termijn grote gevolgen hebben. Eén ijsje per week eten kan je op een jaar makkelijk 3 kilo extra lichaamsgewicht opleveren. Maar dat wil dus ook zeggen dat als je dat wekelijkse ijsje uit je menu schrapt je op een jaar die 3 kilo kan verliezen. Dit is maar één voorbeeld van hoe je door kleine aanpassingen in je dieet je leven lang gezonder kan leven en gewichtsverlies kan bereiken tot je op je ideale gewicht zit.

Dezelfde aanpassingen zou je moeten maken in je patroon van lichaamsbeweging. Als je momenteel zo goed als geen lichaamsbeweging hebt dan kan een dagelijkse wandeling van een half uurtje ervoor zorgen dat je tot een halve kilo per week verliest, gesteld dat je je calorie-inname ook zeker niet verhoogt maar integendeel op peil houdt of zelfs vermindert.

Of dit voor jou voldoende zal zijn hangt af van in welke mate je overgewicht hebt natuurlijk. Mensen met ernstig overgewicht zullen meer moeten doen dan enkel dat ene ijsje schrappen en die dagelijkse wandeling maken. Voor mensen met licht overgewicht kan het echter voldoende zijn om op een aantal maanden hun ideale gewicht te bereiken.

De puntjes op de i: wat is overgewicht

Omdat veel mensen een verkeerd zelfbeeld hebben en daardoor hun overgewicht erger inschatten dan het is of het juist niet onderkennen hebben wetenschappers de BMI ontwikkeld Deze eenvoudige formule, de Body Mass Index, stelt iedereen in staat om zelf te bepalen of hij of zij aan overgewicht lijdt of niet. Hoewel er nog andere meetinstrumenten bestaan die bijvoorbeeld kijken naar de hoeveelheid lichaamsvet zijn de meeste andere methodes niet zo eenvoudig zelf uit te voeren. De BMI bereken je echter wel eenvoudig zelf. Je hoeft enkel je gewicht in kilo’s te kennen en je lengte in meters.

De formule gaat als volgt: vermenigvuldig je lengte met zichzelf (bvb. 1.8 x 1.8=3.24). Deel nu je gewicht door dit cijfer (bvb. 80/3.24=24.69). Het cijfer dat je zo bekomt is je BMI. In ons voorbeeld 24.69 hebben we iemand die op een ideaal gewicht zit. Artsen beschouwen een BMI boven de 25 als overgewicht, boven de 30 spreekt men van obesitas en boven de 40 zels een dodelijke obesitas, dat wil zeggen een zodanig overgewicht dat je ernstig risico loopt op een levensbedreigende ziekte.

Met deze formule bij de hand kan je dus ook berekenen wat voor jou een ideaal lichaamsgewicht is. Ben je momenteel zwaarlijvig? Dan moet je gezond afslanken in stapjes van 0.5 tot 1 kilo per week tot je aan je ideale gewicht zit.

Door |september 9th, 2014|Advies|Reacties staat uit voor Tips voor gezond afslanken|

Interessante presentatie Rob Portil

 

Door |mei 19th, 2014|Advies|Reacties staat uit voor Interessante presentatie Rob Portil|

Kan je een crash dieet volgen met proteïne shakes?

Er zijn veel mensen die niet weten of het volgen van een eiwitdieet wel gezond is en of je daar niet teveel te snel van af zult vallen. De vergelijking wordt wel eens gemaakt met een crash dieet, hier val je ook in een te korte tijd teveel af waardoor je in de meeste gevallen terug zult vallen naar je oude gewicht of zelfs nog zwaarder zult worden. Niemand wil afvallen om nog meer aan te komen dan je afgevallen bent, de doelstelling is blijven af vallen.

Wanneer je de juiste maaltijd shakes kiest en op de juiste manier gebruikt, is het vrijwel onmogelijk om deze te gebruiken als crash dieet. De shakes bevatten namelijk alle voedingstoffen die je nodig hebt om één maaltijd te vervangen. Wanneer je de shakes verantwoord inneemt  is het vrijwel onmogelijk om op een ongezonde manier af te vallen. Let echter altijd op in welke mate je ze gebruikt! Wanneer je namelijk slechts één shake per dag neemt en daarnaast niet eet kan je wel op een ongezonde manier enorm veel afvallen. De shakes zijn gemaakt om een maaltijd te vervangen en dienen ook op die manier gebruikt te worden.

Dieetshakes, zoals de proteïne shakes ook wel genoemd worden, hebben de laatste periode een steeds betere naam gekregen en worden ook steeds vaker gebruikt. Nadeel hiervan kan genoemd worden dat er steeds meer producten op de markt gebracht worden, waarvan iedereen denkt dat ze allemaal net zo goed werken. Er zijn wel degelijk verschillen tussen de verschillende eiwitshakes te vinden, vooral in de hoeveelheid proteïne die ze bevatten of het suikergehalte. Doe dus je research voordat je er eentje kiest, want met een shake met meer suikers dan eiwitten is gezond afvallen nog steeds een mythe.

Door |april 8th, 2014|Advies|Reacties staat uit voor Kan je een crash dieet volgen met proteïne shakes?|

Het volgen van een eiwitrijk dieet

Wie eiwitdieet hoort zal in de meeste gevallen denken aan een dieet waarbij je alleen nog maar maaltijd vervangende proteïne shakes kunt drinken. Dat klopt ten dele, veel mensen die een eiwitdieet gaan volgen doen dit met behulp van deze shakes. Toch hoef je hier in de meeste gevallen geen drie shakes per dag van te nemen en in een later stadium van het dieet neem je er in de meeste gevallen nog maar eentje. Ook kan het voorkomen dat mensen als ze niet meer diëten alsnog regelmatig een eiwitshake gebruiken, dit kan zijn omdat ze hun gewicht willen controleren maar kan ook zijn omdat ze slecht ontbijten en via die shake wel alles binnenkrijgen wat benodigd is om je dag goed te starten.

Wanneer je de knop omgezet hebt en een eiwitdieet gaat volgen is het handig om de eerste paar dagen wel te starten met het drinken van drie shakes, op die manier zal het proces snel op gang gebracht worden waardoor je vrij gemakkelijk kilo’s kwijt zult raken, wanneer je dit liever niet wilt kan je de avond maaltijd gewoon blijven gebruiken in aangepaste stijl; niet teveel zout, geen vette vleessoorten en het liefst niet aangevuld met aardappelen, rijst of pasta. Wanneer je dit toch wilt eten, neem dan een volkoren variant en let op je porties. Na verloop van tijd zal je gaan afbouwen met de shakes en weer normaal gaan eten. Probeer dan eiwitrijk te blijven eten of je eetpatroon aan te blijven vullen met een shake zo nu en dan. Op die manier kan je je gewicht gemakkelijk onder controle blijven houden zonder dat je hier heel erg veel voor hoeft te doen.

eiwitdieet

Let wel op! Het gebruik van (kunstmatige) suikers, alcohol en volvette producten wordt ten zeerste afgeraden tijdens een eiwitdieet!

Door |maart 28th, 2014|Advies|Reacties staat uit voor Het volgen van een eiwitrijk dieet|

Waar moet je op letten bij het aanschaffen van eiwitshakes

Een paar kilo afvallen met een eiwitshake, waar moet je op letten?

Afvallen met eiwitshakes; het lijkt de meest geweldige oplossing, je vervangt gewoon even twee maaltijden per dag voor een shake, eet daarnaast een gezonde maaltijd en de kilo’s vliegen eraf. Dit kan in de praktijk wel zo werken, maar zal in de meeste gevallen toch net even anders gaan. Wanneer je namelijk een verkeerde eiwitshake kiest zal dit net even anders gaan.

Een aantal dingen waar je op moet letten zijn de volgende; kies een eiwitshake die gemaakt is om mee af te vallen. Er zijn ook dieet shakes die voor 90% uit eiwitten bestaan, denk niet hoe meer eiwitten hoe meer ik af zal vallen want zo werkt het dan juist net niet. Wanneer je deze shakes zou gaan gebruiken op de manieren waar een maaltijd shake voor gemaakt is, dan heb je grote kans dat je je spieren gaat verteren omdat je lichaam voedsel nodig heeft, of dat je zelfs aan zult komen omdat je lichaam elke kans aanpakt om voedingstoffen op te slaan die je binnen krijgt. Kies een shake die gemaakt is om bij af te vallen en neem er niet eentje die voor duursporters ontwikkeld is.

Zorg dat je je research gedaan hebt, het is belangrijk dat je een eiwitshake uitzoekt die laag is in suikers, hoog is in de proteïne, weinig vetten en voldoende vezels bevat. Wanneer je nog nooit eerder gebruik hebt gemaakt van maaltijdvervangers om af te vallen kan het een vreemd idee zijn om twee maaltijden per dag te vervangen met een shake, maar dit went vrij snel. Je kunt de eerste paar dagen nog een licht honger gevoel hebben of de neiging om te snacken; zorg dat je daarom ook een aantal producten naast je eiwitshake bestelt die die behoefte kunnen vervullen. Afvallen hoeft niet moeilijk te zijn als je maar de juiste keuzes maakt.

proteine shakes

Door |maart 15th, 2014|Advies|Reacties staat uit voor Waar moet je op letten bij het aanschaffen van eiwitshakes|

Be Slank Eiwitshakes vergeleken met andere aanbieders

Afvallen met shakes, waar begin je met kiezen?

Wanneer je graag af wilt vallen en daarbij gebruik wilt maken van maaltijd vervangende eiwitshakes kan het soms een hele zoektocht zijn voor je een goede gevonden hebt. Wij hebben een goede voor je gevonden maar voor we je willen overtuigen zullen we deze shake gaan vergelijken met andere bekende merken.

Modifast en Herbalife

Dit zijn twee zeer bekende merken wanneer het om afvallen gaat, toch zijn er een aantal dingen op te merken aan hun producten. Wanneer je een gemiddelde shake van Modifast bekijkt zie je dat het gehalte aan proteïne hoog ligt op 36,8%, gelukkig maar want daar draait het om bij een eiwitshake. Maar als we dan gaan kijken naar de andere ingrediënten schrikken we toch een beetje, er zit namelijk maar liefst 25,2% suiker in dit product. Herbalife heeft iets minder proteïne in hun shakes zitten, 34,6% maar weer meer suikers 32,7%. De suikers zorgen er in dit geval voor dat de shakes een volle smaak hebben en dat je geen honger gevoel hebt.

Kruidvatshake en Be Slank

Het gehalte proteïne in de Kruidvat shake is slechts 12,6%, wanneer je hier de Be Slank shake tegenover zet is dit 65%; het verschil is dus meteen al duidelijk, maar wordt nog duidelijker wanneer we gaan kijken naar de suikers. De Kruidvatshake heeft namelijk maar liefst 46,6% aan suikers in hun maaltijd shake zitten waar dit bij de Be Slank shake slechts 2% is. Ik denk niet dat we nog verder in hoeven te gaan op de verschillen. Wanneer je af wilt vallen is het van groot belang dat je op je koolhydraten let, zeker in combinatie met een eiwitshake. Wanneer je er rekening mee houdt dat suikers ook koolhydraten zijn klinkt het al een stuk minder geloofwaardig om af te vallen met de gemiddelde proteïne maaltijd shake. Kies dus zorgvuldig en wees niet bang om iets meer te betalen voor een goede shake.

Door |februari 25th, 2014|Advies|Reacties staat uit voor Be Slank Eiwitshakes vergeleken met andere aanbieders|

De Importantie van het Kiezen van de Juiste Shake

Mensen hebben bij het horen van eiwitshakes meteen de associatie met maaltijdvervangers en in de meeste gevallen worden shakes daar ook als maaltijdvervangers gebruikt. Zorg dat je wanneer je gebruik wilt gaan maken van maaltijdshakes de juiste shakes uitzoekt. Sporters kunnen ook eiwitten gebruiken die ook aangelengd worden met vloeistoffen, maar deze zijn op een andere manier uitgebalanceerd. In veel gevallen zijn deze eiwitten om de spiermassa sneller te laten herstellen na inspanning of in sommige gevallen zelfs om aan te komen.

eiwitshakes

Het zou een bijzonder ongunstig bijeffect zijn wanneer jij af wilt gaan vallen en per ongeluk de verkeerde shake te pakken hebt. Neem dus de tijd om de juiste shake uit te zoeken, daarnaast zijn er ook nog ontzettend veel soorten maaltijdshakes. Wanneer je hier niet zelf uitkomt is het verstandig om zelf online na te gaan wat er in bepaalde merken zit om erachter te komen welke shakes het beste bij jouw doelstelling passen. Wanneer je twee kilo kwijt wilt maakt het minder uit dan wanneer je twintig kilo wilt verliezen. De smaak en textuur zijn ook van belang, het kan op sommige dagen het enige zijn wat je binnenkrijgt dus het zou erg jammer zijn wanneer je het met hangen en wurgen naar binnen moet gieten – met als het kan nog een wasknijper op je neus.

Een dieet is nooit iets heel prettigs, maar het is wel van belang het zo gemakkelijk en prettig mogelijk te maken. Zorg dus dat je in het voren de smaken geproefd hebt zodat je weet welke smaak je het beste bevalt. In het meest ongunstige geval kan je altijd proberen een shake te vinden zonder bijsmaak, zodat je deze door de yoghurt kunt doen met wat fruit en amper merkt dat je de shake inneemt, buiten dat je vol bent en enige uren geen behoefte hebt aan ander eten.

Door |januari 24th, 2014|Advies|Reacties staat uit voor De Importantie van het Kiezen van de Juiste Shake|
Wordpress